kampen mot anorexin

Jag hade fel

 

Jag gillar att ni är kloka och smarta, och jag gillar att bli upplyst. Naturligtvis har många av er (dom flesta, faktiskt) en superbra poäng i det ni säger.

 

Fast jag fattar fortfarande inte hur ni inte kan se hur mycket skit som göms i hörnen. Om varje organisation får in miljoner varje år, i vissa fall uppåt en miljard, och ett matpaket kostar 150 kronor… hur kan då folk fortfarande svälta ihjäl?

Kommentarer till: "Jag hade fel" (52)

  1. Detta är en mångmiljardindustri som det går att tjäna pengar på. Sånt drar till sej pengakåta puckon som tänker med plånboken istället för med hjärtat. Det försvinner oerhörda summor ner i fel fickor, det har du rätt i. Du hade bara lite konstiga argument för det.

  2. För att miljoner människor behöver mat varje dag, det är inte som om ett par miljoner matpaket kommer att räcka i mer än en vecka eller så. Då blir det mycket pengar.

    • dom har 175 miljoner människor där. ALLA kan inte behöva hjälp i form av matpaket…. och om UNICEF samlar in flera hundra miljoner per år, då skulle dom kunna mata folk året om.

  3. De pengar och tillgångar som finns i världen skulle lätt kunna räcka till alla. Många menar även att de medel som finns till förfogande för u-länderna skulle räcka till att utrota svälten om de användes på rätt sätt, till rätt åtgärder. Men det handlar om så mycket mer än välgörenhet, det är politik och affärer inblandat. Dock är jag inte så insatt… Men kollar man löner för t ex vd:n, budget för marknadsföringen osv… så går rätt mycket pengar rakt ner i sjön. Tråkigt men sant. Världen är stor och full av mellanhänder.

  4. Ca 60% MINST går till administrativa kostnader. Idiotiskt och puckat men det är så det funkar. =Anledningen till att folk fortfarande svälter.

  5. Jag har för mig att massor av pengar försvinner i pappersarbete, reklam och löner. Det som når fram räcker bara en viss tid. Dock är jag inte insatt, så jag vet inte riktigt. Håller nog med om det du säger. Och så håller jag med kommentaren att du har lite lustiga argument.

  6. Saken är den att detta matpaket består till största delen av sponsring från olika leverantörer till priset av i prinicp ingenting alls och man kan då inte jämföra detta priset med en matvarubutiks priser givetvis. Dock har du rätt i att en stor del av pengarna försvinner ner i fel fickor, som vanligt när det har med u-länder att göra, sorgligt men sant.

  7. Hej jag blir så nedslagen när jag läser den här bloggen men jag lär mig mer om livet jag försökte själv gå ner i vikt förut men fick sluta när en lärare skulle ringa hem till mig när jag inte åt lunch i skolan förstår dig!❤ keep going

  8. Du är nog en av de smartaste jag vet, som vågar argumentera och sen ge tillbaka svar till läsare där man visar att man tagit åt sig på ett snyggt ocg proffsigt sätt. Och visst är det sant, det du säger. Jag stödjer nästan hellre de organisationer som lär folk i utsatta länder att klara sig själv. SOm ex lär dem att starta företag, odla på dåligt mark etc. För då när organisationen åker tillbaka så klarar de sig utan dem.

    Bra skrivet!

  9. DÄR fick du äntligen fram din poäng som folk har valt att missuppfatta de senaste inläggen. Förstår precis vad du menar, JAG skulle med existensminimum kunna försörja en mindre by. Vad borde då inte hjälporganisationerna kunna göra? Jag menar, dom har faktiskt volontärarbetare, så det är inte direkt så att dom har så mycket lönekostnader och sociala avgifter…

  10. Hur ligger du till politiskt? Vilket parti?

  11. du uppdaterar ju inte längre:( din blogg var mycket bättre förut när du tex skrev om vad du åt om dagarna o så:/…

  12. Kan inte du skriva ett inlägg om hur det var i början av bloggandet? Alltså, varför du började, hur många läsare du fick, osv..
    ?

    Kram på dig sötis (:

  13. *Det finns hur många som helst att mata, flera flera miljoner barn.
    *Personalkostnader.
    *Många av lasterna/biddragen kapas av armeer.

  14. Det är även svårt att hitta barnen, och ett sånt där paket räcker ju inte hela livet precis. Och för övrigt, om alla pengarna inte går dit så hjälper fortfarande mycket av pengarna.

    Bara för att alla pengar inte går dit betyder det inte att man ska sluta. Världen är ocskå JÄVLIGT STOR, det finns MÅNGA svältade barn över hela världen så.

  15. 100000000kr/150kr = 666666matpaket samt 666666barn.
    + kostnader för trasport och dylikt.

    Det finns fler miljontals svältande barn.
    Klart att det inte räcker.

  16. Väldigt stort av dig att kunna ”erkänna” att du haft fel! Det är inte många som klarar sånt!

    Kram

    /Lilly

  17. uppdatera😦

  18. Hej! kan inte du lägga upp en bild på dig, vill se hur du ser ut. Du lägger bara upp bilder på massa andra🙂
    tack i förväg😀

  19. Detta är lite out of place – men är inte du med i den här videon? :> http://www.youtube.com/watch?v=HAxfTBOjrR4

  20. Var är du?😦 Please update Paris!

  21. Det jag älskar med dig är att du är så jävla ärlig!

  22. Jag blir så orolig för dig när du inte skriver! Hoppas verkligen att ingenting har hänt!

    /Lilly

  23. Stark bild, tycker mig ha sett den nånstans förut. All cred till fotografen, eitherways.

  24. Du, jag blir orolig när du inte uppdaterar.

    Skulle du kunna svara på en fråga? Vad händer med brösten när man går ner mkt i vikt?

  25. jag börjar bli orolig för dej nuu😦 du har inte uppdaterat på länge.. kollar din blogg varje dag men det kommer aldrig något nytt inlägg..😦
    hur är det med dej Paris? Hoppas inte något har hänt med dej..
    kram

  26. Vad har hänt? Snälla, kom tillbaka! Vi saknar dig!!❤

  27. SNÄLLA, uppdatera?!??!?!!?

  28. hoppas allt är bra med dig, du kanske är bortrest? ser fram emot att du uppdaterar iaf. xoxo

  29. hur vet ni att hon heter paris eller är det bara ett smeknamn? :O

    Jag har kollat här ganska ofta utan några uppdateringar på ett tag, please uppdatera. Annars hoppas jag att du mår bra😮

  30. Alicia, du får inte skriva sådana saker. Det är jätteläskigt. Nu blir jag riktigt orolig.

    Paris, hoppas det är bra med dig. Vi saknar dig och tycker du är grym. Hoppas du tar hand om dig väl och om du inte orkar med bloggen eller att uppdatera förstår jag det till 100 %. Det viktigaste är att du tar hand om dig. Du själv är det enda som betyder något.

  31. Alicia, du får inte skriva sådana saker. Det är jätteläskigt. Nu blir jag riktigt orolig.

    Paris hoppas det är bra med dig och att du tar väl hand om dig. Om du inte orkar med bloggen och att uppdatera förstår jag det till 100 %. Det viktigast är dig själv och att du tar väl hand om dig.

  32. Sigrid Drakhjärta sa:

    För ett tag sen kom det ju fram att VD:n för Röda Korset (eller var det Rädda Barnen?) hade förskingrat miljontals kronor. Jävla svin!

  33. Godt spørsmål.

  34. Jag saknar ju verkligen dig och din blogg, blir orolig när du är borta också…

  35. caroline.zachrisson@hotmail.com sa:

    Hej! Jag läste din blogg för väldigt längesen.. Lite mer än en år sen kanske? Grymt bra av dig att kämpa, kul att du mår bättre!

    Lycka till.
    Mvh Carro

  36. Självklart finns det där pengahungriga människor som tjänar pengar på andras skamkänslor.

    Det där med matpaket, du kan inte jämföra med priserna i mataffären. Maten som ‘skänks’ är av lägre kvalitet och som någon annan påpekade så kommer det ofta från livsmedelsföretag som vill ge ett bra intryck genom att skänka mat. Troligen sådan mat de inte skulle kunna sälja.

  37. Tror ni hittar henne här där hon uppdaterar bra:
    http://myanalife.blogg.se/

Kommentera

Etikettmoln

