kampen mot anorexin

Gud och religion

 

Fick en fråga:

Tror du Bibeln är inspirerad av Gud? Det verkar som du tror på Gud, men vart står du liksom?

 

SVAR: Woooa, nej, nej, nej! Jag tror INTE på Gud. Verkligen inte. Jag tycker att religion är bland det fjantigaste som finns i världen och att folk som tror på det är lite bakom flötet. Utan religion skulle vi knappast ha några krig.

DÄREMOT är jag uppväxt i en familj som har nära anknytningar till religion. Och jag är döpt, konfirmerad och vill gifta mig i en kyrka. Och jag har svårt att svära (fast jag börjar bli bättre på det, haha) och jag kan inte missbruka Herrens namn. Mest för att jag tycker att folk har för lite gränser idag, och gör det alltså mest utav princip, inte så mycket för att jag tror att det finns en gubbe där uppe i molnen som kommer skicka mig till skärselden ifall jag inte skärper mig.

 

Så nu vet ni det.

Kommentarer till: "Gud och religion" (10)

  1. Intressant med människor som påstår sig vara icke-religiösa men ändå firar jul, påsk, är döpta, konfirmerade och vill gifta sig i kyrka osv.
    Fast det kanske inte är vad man gör som definierar om man är religiös eller inte utan vad man tror?
    Men jag har lite svårt att förstå hur en person som inte är troende ändå vill delta i de kristna ritualerna och traditionerna?
    Alla får självklart göra som de vill, men det känns lite dubbelmoral..

    • för det första kan man inte välja som en några månader gammal bebis att man blir döpt. många konfirmerar sig för presenter/själva grejens skull & hur många svenskar firar påsk för jesus, ungefär som att vi firar julen pga jesu födelse? njae. det är inte att delta i ”ritualer” & traditioner då vi inte ens gör eller firar dessa högtider av religiösa skäl, det måste du väl ändå ha sett & förstått by now?

    • jag vet ingen som sitter och ber bordsbön på jul längre. jul har ju blivit något för barn (ja, jag hatar det) och handlar bara om julklappar.

      vi i våran familj samlas dock endast vid jul – endast jul, möjligtvis födelsedagar – så det är bara ett tillfälle för oss att samlas.
      och som sagt, konfirmation är ju något ”alla” gör och dessutom har det väldigt mycket med min släkt att göra, därför blev det så.

  2. Jag firar påsk/jul, är döpt och konfirmerad och vill gifta mig i en kyrka, men jag är inte heller troende. Jag gör det mest pga av tradition, inte religion!

  3. Ibland känns det som om din blogg är mina tankar rakt av. Jag tror också på att krig inte hade funnits om religion inte hade funnits. Eller jo men inte så extremt. Och sedan tror jag också på att krig måste finnas för att fred ska finnas. Man kämpar för fred för att det FINNS krig. Ying o yang liksom (liksom, assåå typ…. haha förlåt, jag kan inte ta ordet ”liksom” seriöst eftersom jag missbrukar det)

  4. Hur kan man vara så skitnödig när man är så smal?

  5. Asså jag tycker verkligen inte religon är fjantigt! Asså ibland är det ju lite konstigt, men det har ju faktiskt hjälpt OTROLIGT många människor igenom livet…
    Själv så går jag i en ungdomsgrupp i kyrkan, men jag tror inte att någon i den gruppen faktiskt är religös. Jag är sångare också och kyrkan har hjälp mig jätte mycket att te.x övervinna min scenskräck för att dom har låtit mig sjunga på gudstjänster, middagar mm.

    Jag lider också av svåra ätstörningar och åker in på sjukhuset väldigt ofta, men jag tycker att ändå gud har varit en tröst för mig, och kommer alltid finnas! Om man träffar mig så tror man verkligen inte att jag är en sån religös typ, jag festar, tjuvröker med kompisar, bär VÄLDIGT utmanande kläder jag är 13 iår blir 14 nästa och jag vill få ordning på alla ätstörningar ialla fall om några år, för jag vet hur svårt det är att sluta! det går inte…..

  6. Jag vet att jag är sent ute men varför kan människor tro på utomjordingar men inte tro på att det finns en Gud?

    jag är inte den som tycker om att ljuga, därför säger jag JAG LOVAR att det finns en Gud. Jag har inte sett honom, men det har hänt mig grejer. Jag förlorade min tro för drygt 1 år sedan, därefter mådde jag skit, rakt igenom. Vaknade mitt under natten, kände hemska känslor, hade hemska drömmar, svor, blev hatisk. Men det vände, jag vann tillbaka Gud och det är jag väldigt glad över..

    Jag tycker alltså väldigt synd om de människor som inte vill tro. För det är inte mkt kvar av den här världen (det står i bibeln) , allt fler och fler naturkatastrofer, allt fler krig.Det betyer att det inte är mkt kvar.Det står där, allting finns med. Men vem vill lyssna? När han sedan har kommit och alla häpnas över vad de ser, ja då kommer de slita sig själva i kläderna och skrika av gråt och ånger. Då kan man inte vända om till honom längre. För alla vet redan att han har varit här.

    Jag är inte den tjejen som låser in mig på mitt rum och ber och läser bibeln dagarna ut, som har på sig kläder som täcker allt, som inte lyssnar på amerikansk musik etc etc.. Jag är allt tvärtemot det. Men jag kan ändå ha en tro =)

    Amen for that. Jag önskar bara att du förstod hur jag kände, då skulle du inte ta mig som dum.
    För jag tror verkligen att du tycker jag låter dum. men det struntar jag i, för jag är så himla glad ändå.

    Kärlek

Kommentera

Etikettmoln

