kampen mot anorexin

Bada katter?

 

En fråga: är det så att man SKA bada katter?

 

Min katt hade ätit upp mig om jag närmat mig med duschslangen, men jag undrar i alla fall.

Kommentarer till: "Bada katter?" (17)

  1. Det beror på vilken ras det är, vissa katter sköter sin päls själv, rengör och så.. Om man badar en sån katt förstör man bara det naturliga fettet i pälsen vilket gör att pälsen blir lättare smutsig och håller värmen sämre..

    Men andra raser måste man bada ofta för att de inte ska få tovor och smutsig päls.. så det beror ju på ras helt enkelt🙂

  2. Det beror på vilken kattras man har. Om man har väldigt långhåriga katter jag har hört att man bör bada katterna för att pälsen ska hålla sig fin och inte tova sig. Men katter är ju bra på att hålla sig rena och fina själva, så man behöver inte bada katter. Jag har tex aldrig badat mina katter.

  3. De brukar ju inte gilla det speciellt mycket… Speciellt inte när man har fångat in dem efter att de varit i en gyttjepöl och lekt. Gör man på det viset kan man räkna med att ha kvar ett ärr på benet i några år, haha ;D Nejmen… Vi har duschat/badat vår katt kanske fyra gånger under hans sju levnadsår, så… Det beror väl lite på hur noga man är. Om det finns några regler för sånt har jag ingen aning om ;P

  4. Nej🙂 om det inte är värsta långhåriga katten som typ ramlat i lera eller nåt

  5. Nej, min katt har tvättat sig själv i 14 år ^^

  6. När vi hade katt så klöste den gärna sönder oss in till benmärgen när vi duschade henne.
    Men, vi fick helt enkelt bara hålla fast henne en liten stund (bara med händerna!) och duscha av henne. Hon fick ju skylla sig själv som alltid skulle rulla sig i gruset😉

    Kan dock vara svårt om man inte har två extra händer..

  7. Vi har en massa långhåriga katter hemma, som vi duschar väldigt sällan, typ innan utställning om man skulle få för sig nått sånt, elr om dom är helt leriga elr så typ ;P så vi tvättar dom i princip aldrig😉 men vi borstar dom lite då och då och resten klarar dom bra själva!😉

  8. vi får bada vår katt ibland. men då är det för att det har fastnat kattsand i den meterlånga pälsen.

    varsågod, där fick ni världens tråkigaste information.

  9. Min katt har också tvättat sig själv hela livet! Och hon är så fin så!

  10. Som de säger ovan, det beror på rasen🙂 Om det är en långhårig speciell ras, en så måste man tvätta den någon gång för pälsens skull. Annnars tvättar de sig själva🙂 Det finns tillochmed vissa kattraser som tycker om vatten😀

  11. Vi hade en utekatt och han fick utstå tass-tvättning när det var blaskigt ute – fast än han hatade det. jag brukade fylla badkaret med lite vatten och bara ”doppa” honom där, sen torka av. Han brukade alltid kolla på mig sådär som ”inte nu igen dumma dig” men han accepterade det alltid. Tror inte man behöver bada katter annars, som flera har sagt, de är duktiga o tvättar sig själva!

  12. När jag var liten tvättade (duschade/badade) vi våra två katter en gång var under hela deras liv, en gång när en lagt sig i en komocka och rullat runt, och en gång när den andre ramlat ner i toaletten. De hatade det. Katterna jag har nu tycker om vatten, ibland ”duschar” jag dem i handfatet eller låter dem doppa tassarna i badkaret och de tycker det är jätteskönt. Men de BEHÖVER det nog inte.

  13. Jag badade min katt häromdan, men det var bara för att han hoppade ner i toaletten. Efter att jag hade kissat, och inte hunnit spola. Så jäkla äckligt!

    Men i fortsättningen får han va utan bad och tvätta sig själv🙂

  14. Vi har en gång tvättat vår ena katt efter att han rullat sig i askan som låg kvar i vedspisen. Då var han helt lugn och verkade fatta att det behövdes, men annars åker klorna ut direkt så fort man råkar bära honom nära vatten.

    Men varken han eller hans syster behöver tvättas, de springer ute och härjar men tvättar sig alltid helt rena igen.🙂 Det är bara när de är sjuka som pälsen börjar se smutsig ut. (Ena har diabetes och mår lite varierande från dag till dag)

  15. jag julbadade min katt häromdagen. men egentligen inget som behövs nödvändigtvis.

  16. @sandyfhk jk :

    Unfortunately, many cat lovers like to pamper their pets by giving them frequent baths. While it is true that some cats enjoy the baths, the fact is that bathing your cat too frequently is actually harming your pet. Bathing washes away a good share of these bacteria that your cat would otherwise ingest and use to stay healthy. Without the bacteria, your cat will feel sickly.

    When cats roll in dirt, what is really happening is that the feline is replacing that much needed bacteria that has been depleted due to frequent baths or some other factor, such as combing. Your cat understands that when cats roll in dirt, the good bacteria will be restored, and will do what nature had wired the cat to do. This will mean cats rolling in the dirt. While you may see a cat with a dirty coat, cats roll in dirt in order to have a steady supply of nature’s medicine. In turn, they will have what they need to provide energy, aid in digestion, and keep the heart ticking along at a proper pace.

    Hade för mig detta och det visade sig att det är så, det finns en anledning till att katter rullar sig i jorden och man ska INTE tvätta dom efteråt.

Kommentera

Etikettmoln

