kampen mot anorexin

UNDERVIKT!

DET HÄR ÄR FANIMIG PRECIS VAD JAG MENAR:

 

”31 år (inga barn/födslar)
165 cm
51 kg
BMI: 18,7 (underviktig)

Hela mitt liv har jag varit ”liten”, fram till bara några månader vägde jag 47 kg och hade ett BMI på 17.3 — alltså underviktig, menmina värden har varit ok och de flesta läkare som jag har pratat med har sagt åt mig att det vore bra att gå upp i vikt men att det är väldigt individuellt så att jag inte borde oroa mig så mycket. Nu har jag äntligen gått över 50-strecket och är ganska nöjd, lite mer former (bröst och rumpa!), lite rejälare armar och ben, men magen känns helt oproportionerlig och nästan lite lustig. Det där med magen verkar många kvinnor i olika storlekar våndas över – varför är det så?”

 

Och ni klagar på MIN kropp? Ni säger att jag är ”normalviktig”? Se bilder på mig och min kropp HÄR (ni måste tyvärr gå in på varje inlägg för att se bilderna, jag vet inte varför det är så. Men så ni vet).

Kommentarer till: "UNDERVIKT!" (10)

  1. Tjena! Vet du om någon överviktig (tjock) person har fått anorexia?

  2. Det är så sjukt fascinerande hur just kroppsvikt skiljer sig åt mellan individer. Ibland undrar jag om det där med lätt eller tung benstomme inte är en myt, utan sanning.😉 Jag har försökt gissa vikten på vänner och blivit riktigt förvånad över hur mycket eller lite de egentligen väger. Och jag är rätt säker på att de flesta skulle tippa att jag väger 5-7 kg mindre än jag gör. Lustigt. Ändå obsessar så många tjejer över vad vågen visar när det inte alls behöver säga så mycket om varken hälsa eller ”snygghet”…

  3. Ha! DU är inte normalviktig, och hon är ju …..! Ja. Jag väger ca 45-48 kg och är 160 cm, BMI 17,6 – 18,8 (då har jag en del muskler också) men mina lår går inte ihop! Jag ser ingen anledning för henne att gå upp i vikt, bara om hon mår dåligt på olika sätt pga undervikten.

  4. Du är ju långt ifrån tjock, snarare för smal (eller du är för smal) Vilka idioter kan säga något så dumt som att du är tjock?
    Sen är det ju som sagt väldigt olika hur man sr ut på olika vikter, min vän som har bmi på över 20 är smalare än hon tjejen på bilden tycker jag… :S
    kram

  5. så du använder en annan person för att visa att du visst är underviktig eftersom hon är ”fetare” än dig och även hon är undervikt?

    pinsamt. och i dagens samhälle räknas du inte som underviktig, det är väl bara att acceptera?

  6. du har väl aldrig nånsin lagt ut en helkroppsbild på dig själv? skulle vara intressant att se. vet att du är väldigt underviktig, men tror aldrig vi fått se en bild på dina ben? har jag fel?

    kram!

  7. Va? Hon på bilden ser INTE underviktig ut!!När jag hade hennes BMI såg jag mkt smalare ut..

  8. BMI skiftar ju från person till person eftersom vikt alltid är olika. Du kan väga 80 kg muskler, eller 80kg fett. Dagens ”normala ideal” är = fett. Fettdepåerna kan fyllas på nästan oändligt mycket.

    Och eftersom dagens livsstil betyder bilresor, stillasittande arbete, tillsatser i mat, transfetter, vita kolhydrater, sås, socker i drycker osv. så blir vi feta. Förr åt vi naturlig mat, vi arbetade fram maten genom jakt/jordbruk o.s.v. Då var sällan människor feta förrän fram mot äldre dagar. Åtminstone inte som idag. Så det som idag anses som ”normalt” är betydligt mycket större än det som var ”normalt” för bara tjugo-trettio år sedan.

    Självklart har alla människor olika bra metabolism, men jag tror att det grundar sig lite i hur mycket man stoppar i sig. De som ”råkar” vara smala av naturen ”råkar” tycka mindre om mat än större människor, eller så ser dom mat som bränsle istället belöning/avnjutning (som de feta människorna).

    Det jag vill komma fram till är att den moderna livsstilen är fel och gör oss feta. Normala idealen förändras pga. dålig livsstil. Som en dålig ursäkt.

    Om man tränar & äter som vår kropp är ämnad för är man ett ”hälsofreak”, i dagens läge. Det är helt sjukt. Eftersom:

    Alla vet ju att evolutionen är en mycket långsam process. Dinosaurier uppkom inte från cellmembrani havet på 100 år.
    Samma sak gäller för våra kroppar, vi är skapade för att äta och röra på oss som på stenåldern. Inte som idag.

  9. Alltså det där är INTE en bild på en underviktig person – den kan vem som helst se ju. Och personen på bilden väger verkligen INTE 51 kg till 165 cm… minst 55 kg i fett (ej vältränad) & mycket kroppsfett i jämförelse till muskelmassa, skulle tippa på att personen på bilden väger 60-65 kg och behöver gå ner 10 kg i fett för det där ser inte hälsosamt ut….

    Så dra ner på snabba kolhydrater & vitt bröd & ät nyttigare.
    Håll dig till ca 1500 kcal
    Träna 5-6 gånger per vecka

Kommentera

Etikettmoln

