kampen mot anorexin

Otrohet

Jag tänker på det här med otrohet.

Jag kan inte se människan som något monogamt (ja, förmodligen påhittat ord, men ni fattar vad jag menar). Jag har alltid varit en person som haft en, och endast EN, person i min närhet… men ändå kan jag inte se människan som en monogam person. Se lejon. Se vilket djur som helst. Det här med att knulla runt är egentligen normalt.

Jag kan förstå att man vill vara med en person. För alltid. Och bara vara med den personen. Men hur ofta händer det? ALLA (i princip) har varit otrogna. Varför ska man må så dåligt över det?

Det handlar ju bara om det mänskliga psyket. Det mänskliga psyket, empatin, moralen, säger att det är fel att vara otrogen. Att det är fel att ”knulla runt”. Att det ska vara syndfullt. Jag tycker att hela äktenskapsgrejen är sjuk. För mig betyder äktenskap att du aldrig ska skilja dig, att du lovar och svär personen trohet i vått och torrt. Men för att hålla liv i glöden… ja, jag tror att lite oskyldigt flörtande och lite otrohet hör till. Vi lever bara en gång, och meningen är att vi ska ha kul. Jag menar: du har en person som är ditt allt, ni har sex, ni äter middag tillsammans, ni har barn tillsammans, men du behöver festa och hångla runt med lite andra människor då och då. Ärligt talat, vad gör det för skada? Han/hon kommer ändå komma hem till dig och ligga bredvid dig och älska dig.

Det är möjligt att älska mer än en person åt gången. Men är man soulmates och är man menade för varandra stannar man hos varandra oavsett. Oavsett otrogenhet, alkoholproblem, humörsvängningar osv.

Jag kanske är sjuk. Men jag tror på detta. Och jag tror inte på mänskliga lagar som säger att ”så ska du bete dig för att vara en BRA människa”. Jag tror på förlåtelse, kärlek, soulmates, och att leva livet till det yttersta. Och inte att inte begränsas av folks fördomar, utan att lita på att kärleken kommer att ta dig genom allt.

Kommentarer till: "Otrohet" (13)

  1. JAG KUNDE INTE SAGT DE BÄTTRE SJÄLV! omg så jävla läskigt att sitta o läsa nåt som jag trodde bara kom ur endast min hjärna, allt du skriver är så jag :S vi anorektiker asså..

  2. Om man verkligen älskar någon så är man trogen till den personen. Jag tror det finns en anledning varför man blir sårad utav att man känner att någon man älskar har varit med någon annan. Och det handlar inte om etik eller att det syndfullt.
    Men det är från person till person. Tycker man otrohet är okej inom ens kärlek, eller om det inte är kärlek, så är det okej och då spelar det ingen roll om man har varit med hundra andra när man ändå kommer till den personen man verkligen älskar i slutändan.

    Jag har dessutom flyttat min blogg till frozendream.myshowroom.se

  3. Håller till viss del med om det du säger, men jag tror det krävs rejält med självständighet och ett starkt psyke om man ska klara av att ens partner är otrogen då och då. Fungerar säkert för vissa, men antagligen inte alla..

  4. like like LIKE!!!

  5. Så. jävla. sant!

  6. Du borde börja läsa filosofi. Praktisk. Jag har gjort det i två år nu, det är ungefär sånt här skoj som man får hålla på med.🙂

  7. Så jäkla fint skrivet, för det är precis så det är.
    Det gör ont med otrohet men det som inte dödar det härdar:)
    Jag tror att ju klokare man är, och ju fler misstag man själv gjort, desto lättare är det att förlåta och leva livet.

  8. Håller med till viss del =)

  9. Du kommer nog få en hel del skit för det inlägget av de tusentals tjejer som tycker att otrohet är det hemskaste som finns på denna jord.😉 Jag känner många såna… Som blir så provocerade att jag lite kan rycka med axlarna åt otrohet. Hur kan det vara det värsta som finns?! Hur kan det absolut värsta som kan drabba en vara att ens partner hånglar med någon annan?! Jag förstår inte det.

    Jag tycker lögner överlag är vidrigt. Att upprepade gånger vara otrogen och aldrig berätta – det är hemskt, pga allt ljugande. Men ett snedsteg liksom, vem är perfekt?!

    Jag skulle aldrig berätta det för min pojkvän så klart, att jag nog hade kunnat förlåta otrohet, hehe men jag tycker folk målar upp det som så mycket ondskefullare än vad det behöver vara…

  10. Jag tror att otrohet är ett tecken på att man inte trivs i ett förhållande, man söker sig bort från förhållandet för bekräftelse eller spänning eller vad det handlar om för att man inte kan få det man behöver av personen man är tillsammans med. Har man träffat rätt, sin soulmate, kan den personen ge en allt man behöver (av en partner).

    Man kan förlåta något enstaka misstag men jag skulle aldrig klara av att vara tillsammans med nån som tänker så, det har jag inte psyket till iaf, det tär på en alldeles för mycket att inte kunna lita på sin partner. Själv har jag aldrig ens känt något behov av att vara otrogen med någon annan, det skulle bara kännas värdelöst och faktiskt äckligt. Skulle heller aldrig vilja såra någon jag bryr mig om så mycket.

    Människor kanske är drivna av instinkter men vi har väl en hjärna att tänka med och känslor också? Bara att välja vad som får styra.

  11. Jag tror du som, att otrohet är något naturligt för oss.
    Eller det är inte otrohet i sig som är naturlig, utan sex och den sexuella driften. Däremot tror jag att långt ifrån alla är otrogna eftersom det anses vara fel.
    Innan man blir ihop med någon tycker jag att man ska diskutera sin syn på otrohet och tillsammans komma fram till vad som gäller. Tycker man att det är okej att partnern är med någon annan eller inte? Har man olika uppfattningar kring detta är man ju inte rätt för varandra.
    Personligen har jag aldrig varit otrogen eller känt att jag vill vara det. Älskar jag någon känner jag absolut inget behov av att hångla och knulla med någon annan.
    Det finns ju faktiskt en del monogama djur, pingviner till exempel. Men det hände ju att även monogama djur är otrogna..

  12. Du kan inte ana hur mycket jag gått och funderat på detta och så sätter du ord på mina tankar!
    Reder ut allt. Håller med dig. Jag har min kille som jag älskar. Men…. Denna andra person gör mig galen! Får se hur det går.. Kram!

Kommentera

Etikettmoln

