kampen mot anorexin

 

Ja, ni läste rätt. Det handlar inte bara om kalorierna.

 

Ni känner ju mig. Ni vet hur jag velar fram och tillbaka och ena sekunden så är det maträtt A och nästa vecka är det maträtt B. Ibland äter jag bättre och tränar mer, ibland ligger jag hemma och svälter mig själv och orkar knappt gå upp ur sängen. Nu är jag inne i en period där alla kalorier ska vara nyttiga.

 

Jag vill att varje kalori ska vara sprängfylld med nyttig, organisk, ekologisk energi. Så naturligt som möjligt. Skippar all mjölk, äter bara saker som jag kan SE var det kommit ifrån, och inte mat som innehåller typ 17 olika ingredienser (kolla på innehållsförpackningen. Innehåller det mer än möjligtvis två ingredienser så är det för processerat). Och aktar mig för E – nummer, och annat konstgjort.

 

Och ni kan inte ana hur mycket bättre jag mår. Insidan och utsidan. Min hy har blivit finare, humöret är bättre… ja, ni fattar. Prova själva!

Kommentarer till: "Tänk inte bara på kalorierna" (10)

  1. Nej, jag tror nog att jag håller mig till tal. lriksmodellen och kolhydrater på morgonen. Du förstår..
    vanliga människor går antingen till jobbet eller skolan och måste prestera på andra saker än utsendet och vikt. Frukt och grönsaker kan inte förstärka benen, det e därför vi dricker mjölk. Fettsyrorna från smöret och fisken går till hjärnan, därför bryr vi oss inte om att SE vart den kommer ifrån. Kolhydraterna kanske ger inte någon näring, men det hjälper oss att prestera och fokusera på jobbet/skolan.
    Vem e DU som ska ge oss råd om kost och näring när du själv e undernärd och har förlorat svälten.
    Seriöst, hur väl mår du bra på insidan och utsidan.

    • jag har väl inte sagt att du INTE ska göra det? jag propagerar för BRA mat, typ mat som är ekologiskt. jag har inte sagt att man ska undvika kolhydrater eller annat – jag skrev att jag har undvikit MJÖLK, man kan kompensera för detta på olika sätt. olja är bra, fisk är bra. ALLTSÅ! varför försvarar jag mig ens?!
      du har ju inte alls fattat vad jag skrivit.
      Kolhydrater är socker, socker behövs för att hålla igång hjärnan, ja.
      Och jag kan förmodligen mer om kost och hälsa än dom flesta. Bara för att jag själv inte följer dom riktiga kostlinjerna betyder det inte att jag inte kan något om det.

  2. kan du inte ge nåt exempel på vad man kan äta då då isf? 🙂

    • alltså ingen färdigmat, inget onaturligt… gå till grönsaksavdelningen, köp färskt kött, köp så naturligt som möjligt. det är svårt att säga exakt, men tänk på att kolla på innehållsförpackningarna och att det ska komma direkt ifrån ”naturen”. ingen konstigt light, ingen konstig keso, ingen konstig ”onaturlig” musli, inga köttbullar.

      fråga gärna om det är någon speciell mat du tänker på🙂

  3. Kolhydrater finns i andra former än socker.
    Socker är kolhydrater, men kolhydrater är inte nödvändigtvis socker.

    • jag tycker att du ska kolla upp det där. kolhydrater är stärkelse och socker. Stärkelse omvandlas i kroppen till socker. MEN socker/kolhydrater behövs för att orka, om man tränar hårt behöver man kolhydrater, om man vill leva normalt/må bra, så behöver kroppen kolhydrater. Enkelt sagt: utan kolhydrater blir du korkad.

    • läs kemi, så kommer du förstå dom olika beståndsdelarna av födelseämnena🙂

  4. Jag har den sista tiden försökt med liknande. Dock älskar jag zero-produkter… Det kan jag inte sluta med.

  5. ”utan kolhydrater blir du korkad”

    Fel, fel, fel.
    Jag började med LCHF för ca tre år sedan och har aldrig mått bättre. Har gått ner sju kilo fastän jag inte ändrat mina motionsvanor på nåt sätt, samt blivit av med en vidrigt gasig mage, akne och rejäla humörsvängningar. Att sluta med kolhydrater är det bästa jag nånsin gjort!

Kommentera

Etikettmoln

