kampen mot anorexin

Latinska ordspråk

 

Ett populärt inom pro – ana är ju: Non ut edam vivo, sed ut vivam edo, vilket betyder: ”jag lever inte för att äta utan äter för att leva”.

 

Jag gillar latinska ordspråk. Dom är smarta, kvicka, och det är på ett vackert språk. Jag har alltid velat lära mig latin, ändå sedan jag var liten. Tyvärr är det så himla vanligt nu, det börjar liksom vattnas ur.

 

Hannibal Lectors favorit: ”quid pro quo – något för något”.

Mitt favoritcitatQuidquid latine dictum sit, altum videtur – ”Allt som sägs på latin låter djupsinnigt”.

Kommentarer till: "Latinska ordspråk" (1)

  1. Haha latin är kul, pluggade faktiskt det i gymnasiet!
    Mitt favoritcitat lyder:
    Te audire non possum, musa sapientum est in aure!
    =Jag kan inte höra dig, jag har en banan i örat!

Kommentera

Etikettmoln

