kampen mot anorexin

Whatever happens to…

 

… alla unghästar?

 

Jag menar, vi har inte dåligt med unghästar här i Sverige – eller unghästutbildare. Det finns så många duktiga ryttare som har kapacitet att föra en unghäst från 3 årschampionaten till Grand Prix… vad händer på vägen?

 

Är det att dom blir sålda till människor som inte kan ta tillvara på deras potential? Vad tror ni hästnördar?

 

(Och för er som inte är så insatta… vi i Sverige föder upp massvis med fina hästar, men ändå når ingen av dom upp till högsta nivån. På den nivån finns det brist på riktigt bra hästar. Så var går det fel?)

Kommentarer till: "Whatever happens to…" (9)

  1. Förstår inget. Hehe.
    Men när började du rida?

  2. Jag tror att många pressar dom alldeles för hårt för tidigt. I och med alla dessa unghästtävlingar så som breeders, kvalitetstävlan, breeders i falsterbo etc utgör lite för tuffa mål för många av hästarna. (absolut inte alla) Och på ett sätt är det ju bra med möjlighet till alla dessa tävligar för att man kan jämföra och se hur pass bra ens unghäst är. På många sätt är det ju jättepositivt.

    Men jag tror också man kan ”bränna” en häst på detta vis. Tränare /ryttare har ett enormt ansvar att se om hästen är redo, är i form för tillfället och rätt matchning och upplägg osv. Men jag tror att hästar i ung ålder behöver mer vila och återhämtning än vad många tror. Så alla dessa tävlingar kan nog göra en del skada för vissa hästar.

    Detta är bara vad min teori är. Håller med dig om att det finns hur många fina superhästar som helst i detta landet, och ändå ligger vi långt efter länder som tex Tyskland. Vad tror du det kan bero på?🙂

    • alltså… jag har lite delad mening om det där. i danmark pressar dom sina hästar ofantligt hårt tidigt, dom brukar ju vara lite speciella. och jag tror inte riktigt att man gör så i sverige längre. Man tjänar ju så otroligt mycket mer på att inte pressa hästen för hårt. jag hade en häst förut som direktkvalade till breeders, och då hade hon ju bara tävlat en klass🙂 märker man att hästen inte platsar är det ju ingen idé att pusha.
      (fast jag håller med om att det finns ”vissa” människor som tävlar, tävlar, tävlar… dom hästarna är det synd om.)

      jag tror som sagt att dom förloras på vägen🙂 dom säljs efter championaten, antingen utomlands (väldigt många hästar till Amerika), eller att dom säljs till någon som inte kan vidareutveckla dom:/

  3. Det är nog så. Folk med jättemycket pengar köper jättebra hästar och ger dem till sina barn som egentligen inte kan rida så bra och som tröttnar efter något år. Och så tränas hästen inte ordentligt så då duger den inte till så mycket längre, så tror jag. Fast visst är det otroligt synd.

  4. Du har nämnt att du tävlade dressyr medelsvår förut, men samtidigt har du festat dygnet runt och haft problem med droger. Hur går det ihop?

  5. Det krävs ju även att det finns ryttare med rutin och talang nog att föra de hästarna med mest potential enda upp till toppen, Känns inte som om vi har så många sådana ryttare😦

  6. Alltså jag är själv en hästnörd, om man nu säger så. Men jag har inte kunnat rida på flera år pga anorexin. Men jag tror att väldigt många människor köper fina hästar, som skulle kunna tränas upp och tävla i Grand Prix och liknande, men de köper dem till deras döttrar eller söner, för att deras de så gärna vill ha en häst, men de tävlar kanske bara med den i små tävlingar, de rider lite i paddocken, rider ut i skogen, kanske rider för någon tränar. Men de tränar inte upp dem så att de kan tävla i större tävlingar. Går ju kanske inte säga vad som är rätt eller fel, men jag tror att detta är en av orsakerna,

Kommentera

Etikettmoln

