kampen mot anorexin

Har legat och plaskat en stund i badkaret. Gick upp och smorde in kroppen med brun utan sol, lät badvattnet vara kvar i karet. Jag ville ha min egna lilla sjö i min lägenhet.

Ut genom dörren, ner till blomsteraffären, köpte 15 rosa rosor. Jag finner att dom har bäst lukt, mildare än dom röda, ljuvare än dom vita, skönare än dom svarta.

Tillbaka hem. Väl innanför dörren drar jag av mig kappan i bästa Zorro – stil, och slänger den på marken. Jag öppnar pappret som omger rosorna, försiktigt, försiktigt, för att inte skada innanhöljet. Rosorna är ljuvliga, precis nyutslagna, och doften sprider sig som rök i lägenhetens vrån. Jag drar några djupa andetag.

Långsamt tar jag upp en ros. Älskar, älskar inte, tänker jag och plockar blad efter blad och låter dom singla ner till golvet. Det ser vackert ut. Som att det regnat rosa moln från kvällshimlen, och dom har ramlat rakt ner på mitt svarta stengolv.

Snabbare nu. Blad efter blad åker av, jag rycker, sliter, bänder. Fort, fort. Nästa gång tar jag två rosor i taget. Jag dansar runt i lägenheten, och jag sprider rosendoft efter mig. Rosa rosendoft. Jag är en ängel! En ängel som sprider väldoft! Fyra blommar, fem blommor. Till slut ligger dom alla på golvet, några i badkaret, några har jag slängt rakt upp i luften, vilket resulterat i att dom hamnat i min säng, i mitt hår.

Jag är ingen ängel längre. Jag är fortfarande klumpiga, otympliga jag. Jag sätter mig på sängkanten, men får i ögonvrån syn på en bärnstensfärgad glasflaska. Mormor! utbrister jag inom mig och dansar upp igen. Förtjust sprayar jag en begränsad mängd Chloé på mig; min mormors gamla parfym.

 

Jag är ingen ängel, men jag vet att jag har en ängel däruppe som vaktar över mig.

Kommentarer till: "Chloé, rosenblad, varma bad, ångest." (4)

  1. det här måste vara det finaste du skrivit i bloggen. jag har iallafall inte sett den sidan av dig tidigare. himla, himla fint.

  2. Ojojoj vad fint skrivet!
    I mina ögon är du en ängel, och alla har vi någon där uppe som vakar över oss.

  3. mormor .. mormor, ja hon försvann för längesedan.

Kommentera

Etikettmoln

