kampen mot anorexin

Svar på tal

”Vaddå ‘eftersom du inte är en frisk människa så tar jag inte det du säger på allvar’? Vad är det för sak att säga? Så om man är ätstörd så räknas ingenting av det man säger för att anorexi är samma sak som mytomani eller vad? Jävla människa.”

Precis. Satt och tänkte på detta idag – några av dom ätstörda / psykiskt sjuka personer jag har träffat är bland dom mest intelligenta jag vet. Man skäms över att kalla sig själv smart i deras närvara – det vore som att vara en Matte B – lärare till Einstein. Totalt värdelöst.

Men det bekräftar också att människor är oerhört kortsynta. Förstår ni nu varför jag helst vill vara anonym? Folk buntar ihop oss, dom är rädda för oss för att vi är ”annorlunda”. Men jag vet att jag tusen gånger hellre är ”onormal” än att leva ett inskränkt liv där man är rädd för vad andra tycker om en.

Förstår inte ens varför jag läser din blogg. Det enda din jävla skitblogg handlar om är hur synd det är om dig, hur sjuk du är, hur duktig du är, hur snygg du är, hur framgångsrik osvosv. Fyfan. Väx upp och sluta låtsas vara något du inte är. När får vi se något av din jävla framgång? När får vi höra låten han dedikerade åt dig. Patetiskt, du lever i ditt egna fantasiland. Och tror att vi köper det. Det är okay att inte vara smalast, snyggast, rikast, bäst.

Kort version: Läs någon annans blogg då, Mellanmjölksälskande jantelagsupphållare, om det du ser sticker dig så i ögonen.

Lång version: Läs förra frågan och FÖRSTÅ varför jag inte kan lägga ut låten. Det vore ju som att ge er mitt ansikte på bild, och JAG VILL VARA ANONYM.

Jag kan förstå att det är frustrerande att jag skriver att bra saker händer hela tiden, men att jag inte kan berätta vad det är. Kan DU förstå varför jag inte kan skriva ut det här? Jag har sagt att jag ska ge er ett tecken, och ni kommer förstå – när tiden är inne. Tills dess sköter jag mina affärer ifred, och du kan sitta kvar i ditt kök i Norrtälje och dricka din mellanmjölk och irritera dig på vad alla andra har och inte du, istället för att göra något åt det.

Det här med att leva sitt liv genom andra, vare sig med positiv eller negativ inställning, är ju åt helvete. Tror att de flesta som har lite insikt inser det själva.
Faktiskt är det förbannat synd att ditt språk är så illa, du verkar ju vara inställd på att ge intryck av att vara någon slags litterärt högutbildad kulturelitistisk bloggare, right?
Läs lite fler Faulkner – böcker, lite färre av Stephanie Meyer.

För det första så måste jag säga att ditt eget språk får det att ila i tänderna på mig. ”Kulturelitistisk”? Hittar vi på egna ord nu? Och vem sjutton lägger ihop dom med ”litterärt högutbildad” för att runda av med ”bloggare, right”? Det skär i mig när jag ser dig misshandla det svenska språket så.

För det andra: namnet stavas ”Stephenie”, inte ”Stephanie”. Och varför skulle jag inte läsa en av våran tids mest sålda böcker? Det är som att säga att jag inte ska läsa Harry Potter, eftersom den är för barn.

Den riktiga sanningen är att jag har i princip läst allt som går att läsa. Jag läser snabbt, och jag älskar att läsa. Säg mig, hur många David Eddings böcker har du läst? Hur många av Dickens verk? Hur många dikter av Drottning Elisabeth? Hur många uppslagsverk och faktaböcker har du hunnit gå igenom? Har du läst NÅGOT av Sylvia Plath? Har du ens slängt ett öga på Austens böcker? Har du läst ungdomsböcker så som ”Tvillingarna”, ”Wendy”, ”Kitty”? Har du läst Pollyanna – böckerna? Har du läst något av Reginald Hill? Har du alls läst någon kiosklitteratur?

Nej, jag trodde inte det heller. Så lägg ner med den där vassa tungan tills du har något att komma med.

Kommentera

Etikettmoln

