kampen mot anorexin

Satt och tänkte lite på det här med anorexi som övergår till bulimi, och blev lite förbannad.

Väldigt ofta hör man folk prata om bulimi som något dåligt, något som är fult, och inte lika ”bra” som anorexi. Att spy ser man ner på, och bulimiker är äckliga.

Är det inte egentligen tvärtom? Utseendemässigt, menar jag. Bulimiker har oftast normala kroppar, till skillnad från anorektikern som är grovt underviktigt. Anorektikerna SER äckliga ut.

Men det där var bara en liten parantes. Det jag egentligen tänkte på var hur många ser ner på bulimi, hetsätning osv. Jag blir faktiskt irriterad. Varför skulle man vara äckligare för att man spyr? Kom att tänka på min tjejkompis som sade ”jag är väl ingen äcklig bulimiker heller!” (Hon är anorektiker).

I princip ALLA anorektiker har någon gång spytt och hetsätit. Jag har gjort det. Alla anorektiker jag känner har gjort det. Så varför skulle det vara något som är sämre med det?

Ni behöver inte förklara någonting… men det kanske är en liten tankeställare. Alla människor är lika värda, oavsett spya, svält, överätning.

Kommentera

Etikettmoln

