kampen mot anorexin

Det här är faktiskt väldigt vanligt – jag tror jag har läst någonstans att ungefär 90% av anorektiker övergår till att bli bulimiker.

Jag har själv haft jätteproblem med det här – spelade ingen roll vad jag åt, så fort något näringsrikt åkte ner i magen kom det upp direkt, och magsyran vad så stark att den nästan frätte hål i halsen på mig (jag får rysningar bara jag tänker på det här, det är så obehagligt).

Många anorektiker övergår till att bli bulimiker för att dom får i sig för lite näring. Jag hade en vän som gick ner till 30 kg på en månad, hon åt absolut ingenting. En dag tog det bara slut i hennes hjärna och hon gick till kylskåpet och bara vräkte i sig.

Kroppen har vissa försvarsmekanismer, och om du kommer under en viss gräns så kommer den att säga ifrån. Det gäller att få i sig TILLRÄCKLIGT med kalorier. Jag pratar inte om att överäta, men en skillnad på 300 kalorier kan göra underverk.

Mat som jag äter när jag känner att jag är på väg att hamna i den där fällan igen:

Glass

Yoghurt

All Bran flingor + hälsosam yoghurt (typ Activia, A – fil, osv)

En skål med bär (blåbär, hallon) + fil

Smoothies

Allt tungt och ångestladdat, lagad mat, sur mat så som juice, bröd osv, allt sådant är bara att glömma. Bara saker som är bra för magen och som lugnar ner magsyran.

Sedan kan jag tipsa om sättet dom gjorde på Mando: ät en bestämd mängd mat och gå sedan och lägg dig under varma täcken. Se en film, läs en bok, minst en timme. Under den här tiden får du absolut inte spy, inte under några omständigheter. Det ger kroppen tid att hämta upp näringen och ge dig tillräckligt med kalorier för att inte hetsäta och / eller spy.

En tallrik med yoghurt är inte så farligt om man jämför med allt man kan trycka i sig under en hetsätningsattack.

Kommentera

Etikettmoln

