kampen mot anorexin

Anorexia gör dig korkad

”…Sen såg jag ju även att jag blir smalare och smalare, och nu älskar jag att se mina höft, och revben komma fram mer och mer. Men ju längre tiden går, så kan jag koncentrera mej allt mindre. Jag är lixom med på det jag ska göra, med kroppen.. Medans min hjärna inte kan tänka, eller någonting. Jag kan knappt vara närvarande när jag ska göra någonting längre. Flera gånger har jag brytit ihop och nästan gråtit bara för att jag inte kan tänka på det jag gör. Har det här med att jag inte äter att göra? Eller kan det vara någonting annat tror du?”

Fick en intressant kommentar. Ni som har följt bloggen under en tid vet ju att jag ofta skriver att jag inte är korkad för att jag har anorexi. Att få en sjukdom gör en inte korkad, jag är inte ointelligent.

Sanningen att säga så är min största rädsla att bli korkad. Ja, jag är livrädd för att bli dum. För att bli ointelligent.

Min psykolog förklarade det här för mig:

När man inte får i sig tillräckligt med energi (kalorier) går kroppen in på sparlåga för att överleva. Det vill säga, den energin som du får i dig går till hjärtat för att det ska kunna slå, lever och njurar. Kroppen prioriterar inte hjärnan.

Det läskiga är att om du inte får tillräckligt med energi till kroppen, så att hjärnan får sin del, så kommer din IQ att sjunka. Det som är ännu läskigare är att när du sedan börjar äta igen (för antingen börjar du äta eller så dör du) kommer inte IQn att höja sig igen.

Så: anorexia gör dig korkad. Det sänker din IQ och gör dig dum. Tyvärr. Börja ät i tid!

Kommentera

Etikettmoln

